Popravka branika automobila nije posebno složena operacija kada se radi o lokalizovanim oštećenjima i vrlo često njegova zamena nije potrebna. Branici automobila su praktično svi napravljeni od kompozitnog plastičnog materijala i uglavnom su ofarbani u istu boju kao i karoserija, ali ima i mnogo neobojenih verzija i klasične tamno sive boje. Uobičajeno je da ovaj deo automobila dođe u kontakt sa stranim predmetima, tokom parkiranja ili tokom vožnje.
Oštećenja koja mogu nastati su različita: od male ogrebotine preko deformacije, do pucanja materijala od koga su napravljeni. U manje ozbiljnim slučajevima moguće je samostalno izvršiti popravku sa odličnim rezultatima, prepuštajući popravku ozbiljnijih situacija autolimarskoj radionici, posebno ako se radi o delovima karoserije. Za manje popravke nije potreban poseban set alata i materijala, dok je za zahtevnije popravke potreban neki specijalni alat.
Najjednostavniju situaciju u popravci branika predstavlja prisustvo blagih ogrebotina, obično uzrokovanih prilikom parkiranja ili manevrisanja. Ako ogrebotine nisu duboke i ne utiču na čvrstinu i funkciju branika, možemo ih vrlo brzo ukloniti. Ukoliko branik nije ofarban, počnite sa temeljnim čišćenjem oštećenog dela univerzalnim sredstvom za čišćenje WD-40 koje se nanosi sunđerom i dobro osuši krpom od mikrovlakana.
Zatim se nanosi specijalna abrazivna pasta na oštećeni deo strpljivo i uzastopno kružnim pokretima dok se deo ne izgladi i ogrebotine nestanu. Ako su ogrebotine malo dublje, možete koristiti vrlo fini brusni papir (preko br. 400) bez previše pritiska. Međutim, ako je branik ofarban, na isti način radimo sa abrazivnom pastom, ali ne koristimo brusni papir posebno ako se radi o metalik farbi, jer njeno dejstvo uklanja providnu lakiranu završnu obradu. Ako ogrebotine ne nestanu posle tretmna pastom, morate promeniti pristup.
Pre svega morate da donesete odluku pre nego što započnete popravku branika u ovoj situaciji: sami ćete da obavite popravku farbe, sa verovatno vidljivim rezultatima popravke, ili ćete da kontaktirajte radionicu. Ako odlučite da to uradite sami, nakon čišćenja i obrade abrazivnom pastom, na oštećeni deo se mora naneti lagani sloj punila za plastične materijale, koji je fleksibilniji od onog za karoseriju, a zatim nakon daljeg brušenja treba obnoviti boju i providni lakirani završni sloj tako da se neprimetno stope sa ostatkom površine. Posao se zatim završava poliranjem.
U prisustvu deformacije – obično udubljenja – najbolje je demontirati branik kako bi mogli lakše da radite. Rastavljanje se vrši otpuštanjem raznih šrafova koji pričvršćuju branik za karoseriju, uklanjanjem unutrašnjeg štitnika blatobrana i odvajanjem kablova koji napajaju stop svetla ili parking senzore. Ovo je posao koji može biti komplikovan i potrebno je obratiti pažnju da se ne oštete delovi koji služe za pričvršćivanje i spajanje branika i karoserije. U tu svrhu je korisno koristiti WD-40 Fast Release Penetrant koji oslobađa previše zategnute šrafove sa izuzetnom efikasnošću, kako bi se lakše odvrnuli. Njegova formula je takođe pogodna i u teškim slučajevima oksidacije odn. rđe.
Deformacija koja nastaje usled udara može se rešiti korišćenjem fena za vreo vazduh (plastiku) koji vazduh zagreva na najmanje 500°C. Fenom pažljivo zagrejte ivice, a zatim centralnu oblast udubljenog dela. Kada material dovoljno omekša, pritiskom sa suprotne strane lako se vraća u prvobitni oblik. Međutim, pošto restaurirani oblik nije savršen, uvek je potrebno izvršiti brušenje u početku brusnim sredstvom veće granulacije, a zatim brusnim sredstvom sitne granulacije da bi se material od koga je branik napravljen izgladio i izjednačio. Zatim se vrši gitovanje pa sledi dalje brušenje i završno farbanje. Farbanje možete da prepustite autolakireru.
Ako postoje pukotine, popravka se obavlja sa unutrašnje strane branika. Koristi se poseban alat koji zagreva plastiku i primenu spajalica koje, kada se materijal ohladi, ostaju čvrsto pričvršćene u materijalu. Na ovaj način se pocepani delovi čvrsto repozicioniraju u skladu sa oblikom branika. Zatim sledi prethodno opisana procedura gitovanja, brušenja i farbanja.
Nakon što je branik popravljen i prefarban, mora se vratiti na mesto. Da biste izbegli probleme, potrebno je dobro očistiti ležišta šrafova, šrafove i eventualne spojeve u profilima i unutrašnjim komorama. Ovi delovi, oprani i ošmirglani, mogu se tretirati pre sklapanja sa WD-40 višenamenskim proizvodom.
Odricanje od odgovornosti
Pokazane i opisane upotrebe proizvoda tvrtke WD-40 poslane su od strane samih korisnika. Te upotrebe nisu testirane od strane tvrtke WD-40 i ne predstavljaju preporuku za korištenje od strane tvrtke WD-40. Prilikom korištenja proizvoda tvrtke WD-40, uvijek treba primeniti zdrav razum. Molimo vas da uvek sledite uputstva i obratite pažnju na sve upozorenja navedena na pakovanju.
January 10, 2024
© 2025 WD-40 Company.
Sva prava zadržana